Τετάρτη 4 Ιουνίου 2008

Πολιτισμός για τους χορτάτους ή ένα πιάτο φαγητό για τους πεινασμένους;

Πάντα προκύπτουν αφορμές για να αναρωτιέται κανείς ποιες είναι οι προτεραιότητες σ’ αυτή την πόλη και ποιος αποφασίζει γι αυτές. Στο δεύτερο ερώτημα η απάντηση μοιάζει, σχεδόν, αυτονόητη: «Η Δημοτική Αρχή, την οποία επέλεξε ο λαός» ή έστω, μόνος του ο Δήμαρχος. Αν και η ψήφος των πολιτών δεν είναι «διαβατήριο» για όλα τα «ταξίδια». Κάποιες αποφάσεις, που έχουν ιδιαίτερη σημασία για «τον κοινό βίο» στη μικρή μας πόλη, πρέπει να έρχονται ως αποτέλεσμα ευρείας διαβούλευσης και να αποτελούν τη συνισταμένη της «κοινής γνώμης» των πολιτών. Υπάρχουν σήμερα τα «εργαλεία» για κάτι τέτοιο. Δε λείπουν τα μέσα ενημέρωσης και ένα τοπικό δημοψήφισμα είναι εύκολη υπόθεση. Αρκεί να υπάρχει η δημοκρατική ευαισθησία των «αρχόντων» του Δήμου και η πολιτική βούληση γι αυτό.

Ως προς τις προτεραιότητες, ερώτημα που τίθεται με έντονο τρόπο στον τίτλο, πολλά μπορεί κανείς να πει. Οι υποδομές και η ανάπτυξη, η προστασία του περιβάλλοντος και ο πολιτισμός, είναι κεφάλαια που μπορεί να προβληματίζουν ως προς την εκτίμηση των αναγκών, των δυνατοτήτων και του βαθμού προτεραιότητας που θα έχουν.

Όταν, όμως, η κοινωνία των πολιτών βιώνει σοβαρά προβλήματα που εγγίζουν το άγχος της επιβίωσης και όταν ένα κομμάτι της ζει μέσα σε συνθήκες απόλυτης ένδειας, που καθιστούν αναγκαία την εκδήλωση της κοινωνικής πρόνοιας από την πολιτεία ή την αυτοδιοίκηση, τότε ο προβληματισμός ως προς τις προτεραιότητες των επί μέρους πολιτικών μοιάζει περιττός.

Αφορμή γι αυτές τις σκέψεις υπήρξε το σχόλιο στον τοπικό τύπο, ότι ο Δήμαρχος «επέστρεψε από την Αθήνα με έτοιμη μελέτη για την αξιοποίηση των κτιρίων των παλαιών φυλακών». Τη μελέτη, αναφέρει το σχόλιο, του την έδωσε «σύμβουλος του υπουργού δικαιοσύνης». Προβλέπει, δε, η μελέτη αυτή μετατροπή του χώρου αυτού, σε «κέντρο πολιτισμού και νεολαίας»! «Γριά το μεσοχείμωνο θυμήθηκε πεπόνι», που λέει και η παροιμία.

Αυτό για το οποίο, πρώτ’ απ’ όλα, μπορεί να καυχηθεί μια πόλη, είναι η αλληλεγγύη της για τους φτωχούς και τους αστέγους της.

Κυριακή 1 Ιουνίου 2008

«Πέντε Έλληνες στον Άδη», (άσμα, λαϊκόν, ηρωικόν και πένθιμον).

Σύμφωνα με το λαϊκό άσμα, «οι πέντε Έλληνες» ανταμώνουν ένα βράδυ, (στον Άδη εννοείται) και αρχινάνε το γλέντι! «Κι όλοι φώναζαν αράδα, να μας ζήσει η Ελλάδα»! Η λαϊκή μυθολογία, λοιπόν, ξορκίζει τον Άδη. Αλλά και στην αρχαία ελληνική μυθολογία υπάρχουν κάποιοι ήρωες που κατέβηκαν στον Άδη. Όταν υπήρχε σοβαρός λόγος: Ο Ηρακλής έφερε στον Ευρυσθέα τον Κέρβερο, ο Ορφέας για να φέρει πίσω την Ευριδίκη και ο Θησέας την Περσεφόνη.

Ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, (πάντοτε ευφυολόγος και εφευρετικός), δήλωσε ότι «κοινή κάθοδος ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές θα ισοδυναμούσε με κάθοδο στον Άδη»!

Θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς πως, αυτό θα ήταν σκόπιμο αν υπήρχε σοβαρός λόγος. Στη θέση της Περσεφόνης και της Ευρυδίκης είναι σήμερα η συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Βιώνει μια ιδιότυπη κόλαση. Και αν κάποιος που θεωρούσε ότι ρόλος του είναι η προστασία του συμφέροντος του λαού, θα έπρεπε να αναλάβει ένα τέτοιο ρίσκο. Εκτός αν, ως πρώτη προτεραιότητα του κ. Αλαβάνου έχει τεθεί η αύξηση των ποσοστών της εκλογικής συμμαχίας του ΣΥΡΙΖΑ. Θεμιτό, αλλά, ακόμη και αν υποθέσουμε ότι αυτό επιτυγχάνεται, δύσκολα θα γίνει πρώτο κόμμα. Το πολύ – πολύ να γίνει αξιωματική αντιπολίτευση. Αλλά, τότε η σχέση με το ΠΑΣΟΚ θα έχει γίνει άκρως ανταγωνιστική και θα είναι σχεδόν αδύνατη η όποιας μορφής συνεργασία. Το τι δυνατότητες έχει η αξιωματική αντιπολίτευση να επηρεάσει καθοριστικά τις πολιτικές αποφάσεις, στην πρωθυπουργοκεντρική μας δημοκρατία, το ξέρουμε. Ακόμη και με 150 βουλευτές, (συν τον Κουκοδήμο), το κυβερνών κόμμα μπορεί να κάνει κυριολεκτικά ό,τι θέλει.

Όπως έχουν τα πράγματα, με το ΠΑΣΟΚ να κουβαλά στις πλάτες του ένα κακό κυβερνητικό παρελθόν και να μην μπορεί να αποβάλλει ολοκληρωτικά παλαιούς ηγεμονισμούς και την Αριστερά, (τουλάχιστον την ανανεωτική), να έχει εθιστεί σε ένα ρόλο «καθαρής αντιπολίτευσης», δεν μπορεί να γίνει τίποτε άλλο από τη συνέχιση της διακυβέρνησης από τη Νέα Δημοκρατία, για τρίτη, (τουλάχιστον), τετραετία.

Ένας σοβαρός, προγραμματικός διάλογος με στόχο τη συνεργασία, θα αναπτερώσει το ηθικό «αυτών που βρίσκονται στον Άδη».

Ι.Κ.